Saturday 27 July 2013

Pokok Beracun yang Bahaya

Teks: Ruth Muareen



Kaum wanita khususnya memang sinonim dengan tanaman pokok bunga. Namun demikian, ada sesetengah pokok yang cantik pada pandangan mata kasar tetapi sebenarnya beracun yang tidak kita ketahui.


Contoh seperti pokok ini yang sering dijumpai di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari negara Afrika seperti Kenya, Rwanda dan Uganda . Senang tumbuh di iklim negara ini. Daunnya yang besar dan menghijau selalu diletakan di kawasan taman awam.

Pokok hiasan ini didapati sangat beracun dan boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang daripada 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letakkan diruang tamu atau ditempat letak kereta mungkin membawa padah.

Kesan apabila tergigit daun beracun ini, lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini dinasihatkan supaya memusnahkan pokok ini dengan segera.



No comments:

Post a Comment